Creative Commons License
Cette notice est mise à disposition en vertu d'un contrat Creative Commons.
logo arlima

Manuscrit

France / Paris / Bibliothèque nationale de France / français

Cote:113, 114, 115, 116
Ancienne cote:Regius 6788, 6789, 6790, 6791

Gallica

Gallica

Gallica

Gallica

Contenu

  • Tome 1 (113)
    1. (f. 1ra-116vb) [L'estoire del saint Graal]
      Incipit:Cy commence le premier livre de messire Lancelot du Lac.
      Cy commence le premier livre de messire Lancelot du Lac, filz au roy Ban de Benoïc, qui fut en son temps le meilleur chevalier du monde fors seulement Galaad qui fut son filz, et parlera premierement comment le saint Graal vint en la grant Bretaigne et il parlera de Merlin, du roy Artus et des fais des compaignons de la Table ronde, et sera devisé le livre en trois parties.
      Cil qui la haultesse et la seigneurie de si haulte histoire comme est celle du Graal met en escript…
      Explicit:… comme pourrés oïr s'il y a qui le vous die. Or vous consault sainte Marie. Amen.
      Icy endroit finist le compte, la premiere branche du premier livre et a traicté ainsi et en la maniere que oÿ avés comment et par quelle façon le saint Graal vint en la Grant Bretaigne, comment Joseph d'Arimathie le tres saint et tres bon preudomme l'y apporta aprés ce que Vaspasien, empereur de Romme, et Titus son filz l'eurent getté de la prison ou les princes de la loy des Juifz l'avoient mis pour le corps precieux de Nostre Seigneur, qu'il avoit mis en ung nouvel tombeau. Et fust delivré ledit Joseph aprés la destruction de Jherusalem environ quarente et deux ans, et icy finit la premiere branche du premier livre de messire Lancellot du Lac et commence maistre Robert du Bourron acteur en telle maniere.
    2. (f. 116vb-150vb) [Le roman de Merlin en prose]
      Incipit:Comment Nostre Sauveur aprés sa benoiste passion ala espoiller les enfers dont les ennemis et princes infernaulx furent moult yrés aprés comment Merlin le grant prophete fut engendré et né, et comment aprés la mort du roy Uterpandragon le roy Artus son filz fut creé miraculeusement roy de la Grant Bretaigne, qui ores est dicte Engleterre et de ses vaillants, et comment Merlin ordona la Table ronde. Et icy commence la seconde branche du premier livre de messire Lancelot du Lac.
      Moult furent les ennemis yrés quant…
      Explicit:… Ainsi fu Artus esleuz a roy et tint la terre et le royaume de Logres longtemps.
    3. (f. 150vb-205vb) [Le roman de Lancelot en prose]
      Incipit:Cy comence le second livre de messire Lancelot du Lac.
      En la marche de Gaule et de la petite Bretaigne…
      Explicit: 
  • Tome 2 (114)
    1. (f. 206ra-354vb) [Suite du Roman de Lancelot en prose]
  • Tome 3 (115)
    1. (f. 355ra-576vb) [Suite du Roman de Lancelot en prose]
  • Tome 4 (116)
    1. (f. 577ra-606vb) [Suite et fin du Roman de Lancelot en prose]
      Explicit:… mais atant se taist cy endroit maistre Gautier Map son livre de Lancelot du Lac, si commence a parler du saint Graal.
      Cy finist le second livre de messire Lancelot du Lac qui a traicté de maintes haultes et belles chevaleries que les compaignons de la Table ronde aloient faisant parmy le royaulme de Logres et en pluseurs autres et estranges contrees, ou ilz achevoient pluseurs et merveilleuses aventures. Et avecques ce a parlé de la puissante vertu et bonnes meurs du roy Artus et de sa grant largesse. Et pour ce qu'il maintenoit chevalerie mieulx que oncques prince ne maintint en son temps, eut il tant de bons chevaliers.
    2. (f. 606vb-677vb) [La queste del saint Graal]
      Incipit:Cy commence le tiers et derrenier livre de messire Lancelot du Lac, qui traictera principalement du saint Graal et de la fin le roy Artus et de la Table ronde, et comment la veille de la Penthecoste une damoiselle vint querre Lancelot, qui le mena en une abbaye de nonnains ou il fit Galaad chevalier.
      En la veille de la Penthecouste, quant tous les compaignons de la Table ronde…
      Explicit:… grant paour de lui car ilz ne savoient ou il estoit alé. Si taist le compte a parler.
      Cy finist la premiere branche du tiers livre de messire Lancelot du Lac et a traicté du saint Graal tout au long, comment messire Galaad le tres bon et tres beneuré chevalier trespassa de ce ciecle en la cité de Sarras beneureement a Nostre Seigneur; et estoit Galaad seigneur de Sarras, ou il avoit demoré ung an.
    3. (f. 677vb-735rb) [La mort le roi Artu]
      Incipit:Cy commence la seconde branche du tiers livre de messire Lancelot du Lac et parlera de la mort le roy Artus et du deffinement de la Table ronde et comment le roy Artus fit grant chere a Bohort, qui luy compta le trespassement de Galaad et de Perceval, et comment Gauvain avoit occis XVIII chevaliers en la queste du saint Graal.
      Aprés ce que maistre Gaultier Map ot traictié des aventures du saint Graal…
      Explicit:… raconter autre chose qu'il ne mentist.
      En ce livre a VIIc XXV fueilletz et histoires IIc II.
      Cy fine le livre de messire Lancelot du Lac, filz au roy Ban de Benoïc, que on disoit le roy mort de dueil, translaté de latin en romment du livre que maistre Gaultier Marp, l'un des quatre hystoiregraphes du roy Artus, avoit composé des fais de Lancelot et de la Table ronde et fu faicte la translacion de ce present livre a la requeste du roy Henry d'Engleterre. Et a esté divisé le livre en trois parties […] (suit un court résumé de chacune des parties et branches des quatres volumes)

Description matérielle

Copiste:Inconnu
Lieu: 
Date:Dernier quart du XVe siècle
Nombre de feuillets:735
Foliotation:1-735 (205, 149, 222, 159)
Format:503 × 362 mm
Support:Parchemin
Reliure: 
Mise en page:2 colonnes de 50 lignes
Décoration:Miniatures; lettres ornées
Notes: 

Possesseurs

Ex-libris de Jean de Chabannes, comte de Dammartin (1462-1503), qui fait don du manuscrit à son beau-fils Jacques II de Cologny, seigneur de Châtillon-sur-Loing, le 3 juin 1496, peut-être à l'occasion du mariage de celui-ci avec sa fille Anne (116, f. 734ra): « Le troisiesme jour de juing mil CCCC IIIIxx et seize fut donné ce livre a mon filz mons. de Chastillon sur Loin par moy Jeh. de Chabannes »
Compte des feuillets et des miniatures aux f. 734ra et 734vb (main du XVe siècle)

Bibliographie

  • Bibliothèque impériale. Département des manuscrits. Catalogue des manuscrits français. Tome premier: Ancien fonds, Paris, Firmin Didot, 1868, ix + 783 p. (ici p. 8, nos 113-116) [GB] [IA]
  • Micha, Alexandre, « Les manuscrits du Lancelot en prose (premier article) », Romania, 81, 1960, p. 145-187. (ici p. 157-159) [Pers] DOI: 10.3406/roma.1960.3216
Rédaction: Laurent Brun
Dernière mise à jour: 15 juin 2017