ORB Masthead with site navigation toolbar; see bottom 
of page for text version of toolbar

Encyclopedia | Library | Reference | Teaching | General | Links | About ORB | HOME


 

ORB Online Encyclopedia

Spanish Literature

Medieval Castilian Drama: A Bibliography

Compiled by Karoline Manny


 

Alborg, Juan Luis. Historia de la literatura española, vol. 1. Madrid: Gredos, 1966.

 Alfonso X el Sabio. Primera Partida. Según el manuscrito Add.20.787 del British Museum. Edited by Juan Antonio Arias Bonet. Valladolid: Universidad de Valladolid, 1975.

 Allegri, Luigi. "La idea de teatro en la Edad Media." Insula 527 (Nov. 1990): 1-2, 31-32.

 Alonso Cortés, Narciso. "El teatro en Valladolid." Boletín de la Real Academia Española 4 (1917): 598-611.

 Alonso, Ponga. Religiosidad popular navideña en Castilla y León. Manifestaciones de carácter dramático. Salamanca: Europa Artes Gráficas, 1986.

 Alvarez Pellitero, Ana María. "Aportaciones al estudio del teatro medieval en España." El Crotalón 2 (1985): 13-35.

 ______. "Del Officium Pastorum al auto pastoril renacentista." Insula 527 (Nov. 1990): 17-18.

 ______. Teatro medieval. Madrid: Espasa Calpe,, 1990.

 Amador de los Ríos, José. Historia crítica de la literatura española. Madrid: Joaquín Muñoz, 1865.

 Amícola, José. "El Auto de la huída a Egipto, drama anónimo del siglo. XV." Filología 15 (1971): 1-29.

______. "El siglo XV y el teatro castellano." Filología 14 (1970): 145-69.

Arias, Ricardo. The Spanish Sacramental Plays. Boston: Twayne, 1980..

Astey V., Luis. Dramas litúrgicos del occidente medieval. México: Colegio de México, 1992.

Beltran, Luis. "Between Poetry and Play: Possible Traces of a Lost Theater." In Los hallazgos de la lectura: Estudio dedicado a Miguel Enguidanos Edited by Enrique Pupo-Walker and Luis Lorenzo Rivero, Madrid: Porrua Turanzas, 1989.

Bigongiari, Dino. "Were There Theatres in the Twelfth and Thirteenth Centuries?" Romanic Review37 (1946): 201-24.

Blecua, Alberto. "La Égloga de Francisco de Madrid en un nuevo manuscrito del siglo XVI." In Serta Philogica F.Lázaro Carreter natalem diem sexagesimum celebranti dicata,, edited by Emilio Alarcos Llorach et al., 2:39-66. Madrid: Cátedra, 1983.

Brodey, Vivana, ed. Las Coplas de Mingo Revulgo. Madison: Hispanic Seminary of Medieval Studies, 1986.

Byrd, Suzanne. "The Juglar: Progenitor of the Spanish Theater." The American Hispanist (Mar-Apr. 1979): 20-24.

Canellada, María Josefa. Farsas y Églogas. Madrid: Castalia, 1976.

Cañete, Manuel. Teatro español del siglo XVI. Estudios histórico-literarios. Madrid: M. Tello, 1885.

Cátedra García, Pedro M. "Escolios teatrales de Enrique de Villena." In Serta Philologica F. Lázaro Carreter natalem diem sexagesimum celebranti dicata,, edited by Emilio Alarcos Llorach et al., 2:127-36. Madrid: Castalia, 1985.

______. "De sermón y teatro, con el enclave de Diego de San Pedro." In The Age of the Catholic Monarchs 1474-1516. Literary Studies in Memory of Keith Whinnom, edited by Alan Deyermond and Ian Macpherson, 7-18. Liverpool: Liverpool Univ. Press, 1989.

______. "Teatro fuera del teatro. Tres géneros cortesanos." In Teatro y espectáculo, edited by Quirante, 31-46.

Correas, Gonzalo. Vocabulario de refranes y frases proverbiales. Madrid: "RABM." 1924.

Covarrubias, Sebastián. Tesoro de la lengua castellana o española (1611). Edited by Martin de Riquer. Barcelona: S.A. Horta, 1943.

Crawford, J.P. Wickersham. Spanish Drama before Lope de Vega. Philadelphia: Univ. of Pennsylvania Press, 1922. Reprint, 1937. With a Bibliographical Supplement by Warren T. McCready. Philadelphia: Univ. of Pennsylvania Press, 196 7.

Dalmasso, Osvaldo B. El teatro prelopesco. Buenos Aires: Centro Editor de América Latina, 1968.

Danza general de la muerte. Ed. Victor Infantes. Madrid: Visor Libros, 1982.

Deyermood, Alan. "The Lost Genre of Medieval Spanish Literature." Hispanic Review 43 (1975): 231-59.

______, ed. "Mio Cid" Studies. London: Tamesis, 1977.

______. "The Sermon and Its Use in Medieval Castilian Literature." La Corónica 8 (1980): 127-45.

Donovan, Richard B. The Liturgical Drama in Medieval Spain. Toronto: Univ. of Toronto Press, 1958.

Enders, Jody. Rhetoric and the Origins of Medieval Drama. Ithaca: Cornell Univ. Press, 1992.

Fernández, Lucas. Farsas y églogas. Edited by Manuel Cañete. Madrid: Imprenta Nacional, 1867.

______. Farsas y églogas. Edited by John Lihani. New York: Las Américas, 1969.

Fernández de Moratín, Leandro. Discurso histórico sobre los orígenes del teatro español. 1830. Reprint.Buenos Aires: Editorial Schapire, 1946.

Flanigan, Clifford. "The Roman Rite and Origins of the Liturgical Drama." University of Toronto Quarterly 43 (1974): 263-84.

Forradellas Figueras, Joaquín. "Para los orígenes del teatro español." Bulletin Hispanique 72 (1972): 328-30.

Frank, Grace. The Medieval French Drama. Oxford: Clarendon, 1954.

García de la Concha, Víctor. "Dramatizaciones litúrgicas pascuales de Aragón y Castilla en la Edad Media." In vol. 5 of Homenaje a Don José María Lacarra de Miguel en su jubilación del profesorado. Estudios medievales, edited by Santiago Aguado Nieto, Federico Balaguer, et al., 153-75. Saragossa: Anubar, 1982.

______. "Teatro litúrgico medieval en Castilla: Quaestio metodológica." In Teatro y espectáculo, edited by Quirante, 127-43.

Gillet, Joseph E. "'Auto de la Aparición que Hizo Jesu Christo a los dos Discípulos que Yvan a Emmaus:' An Early Sixteenth-Century Play." Romanic Review 13 (1922): 228-51.

______. "Danza del Santíssimo Nacimiento. A Sixteenth-Century Play by Pedro Suárez de Robles." PMLA 43 (1928): 614-34.

______. "Égloga hecha por Francisco de Madrid (1945?)." Hispanic Review 11 (1943): 275-303.

______. "Esteban Martín (or Martínez). Auto: Como San Juan fue Concebido." Romanic Review 17 (1926): 41-64.

______. "Farsa hecha por Alonso de Salaya." PMLA 52(1937): 16-67.

______. "Tres Pasos de la Pasión y una Égloga de la Resurrección (Burgos, 1520)." PMLA 47 (1932): 949-80.

______. El teatro medieval castellano en su marco románico. Madrid: Taurus, 1991.

______. "Teatro religioso medieval en Ávila." El Crotalón 1 (1984): 769-75

Hardison, O.B. Christian Rite and Christian Drama in the Middle Ages: Essays in the Origin and Early History of Modern Drama. Baltimore: John Hopkins Univ. Press, 1965.

Hechos del Condestable Don Miguel Lucas de Iranzo (Crónica del siglo XV). Edited by Juan de Matas Carriazo. Madrid: Espasa Calpe, 1940.

Holme, Bryan. Medieval Pageant. London: Thomas and Hudson, 1987

Isidori Hispalensis Episcopi. Etymologiarum sive Originum, Libri XX. Edited by W. M. Lindsay. Vol. 18. Oxford: Oxford Univ. Press, 1911.

Jack, William Shaffer. The Early "Entremés" in Spain: The Rise of Dramatic Form. Philadelphia: Publications of the University of Pennsylvania, 1923.

 Johnston, Alexandra F. "All the World Was a Stage: Records of Early English Drama." In The Theatre of Medieval Europe, edited by Simon, 117-29.

 Jones, Joseph R. "Isidore and the Theatre." Drama in the Middle Ages, edited by Clifford Davidson and John H. Stroupe, 1-23. New York: AMS 1991.

 Kirby, Carol B. "Consideraciones sobre la problemática del teatro medieval castellano." In vol. 2 of Studia hispánica medievalia, edited by Valdivieso and Valdivieso, 61-69.

 Kohler, Eugen. Sieben spanische dramatische Eklogen. Vol. 27. Dresden: Gedrucht fur Gesellschaft fur romanische Literatur, 1911.

 Kraus, Henry. The Living Theatre of Medieval Art. Bloomington: Indiana Univ. Press, 1967. Reprint. Philadelphia: Univ. of Pennsylvania Press, 1972.

 LeGoff, Jacques. Medieval Civilization 400-1500. Trans. Julia Barrow. Oxford, New York: Basil Blackwell, 1988.

 Lomax, Derek W. "The Lateran Reforms and Spanish Literature." Iberoromania 1 (1969): 299-313.

 Loomis, Roger S. "Were There Theatres in the Twelfth and Thirteenth Centuries?" Symposium 20 (1945): 92-98.

 ______. "Some Evidence for Secular Theatres in the Twelfth and Thirteenth Centuries." Theatre Annual (1945): 33-43.

 López de Yanguas, Fernán. Obras dramáticas. Edited by Fernando González Ollé. Madrid: Espasa Calpe, 1967.

 López Morales, Humberto. "Alfonso X y el teatro medieval castellano." Revista de Filología Española 71 (1991): 227-52.

 ______. "El 'Auto de los Reyes Magos': un texto para tres siglos." Insula 527 (Nov. 1990): 20-21.

 ______. "El concilio de Valladolid de 1228 y el teatro medieval castellano." Boletín de la Academia Puertorriqueña de la Lengua Española 14 (1986): 61-68.

 ______. "Nuevo examen del teatro medieval." Segismundo 4 (1972): 113-24.

 ______. "Nueva hipótesis sobre el teatro medieval castellana." Revista de Estudios Hispánicos-Puerto Rico 1-4 (1972): 7-19.

 ______. " El teatro en la edad media." Vol. 1 of Historia de la literatura española. Edited by José María Díez Borque, 513-68. Madrid: Taurus, 1982.

 ______. "Sobre el teatro medieval castellano: Status quaestionis." Boletín de la Academia Puertorriqueña de la Lengua Española 14 (1986): 99-102.

 ______. Tradición y creación en los orígenes del teatro castellano. Madrid: Alcalá, 1968.

 López Yepes, José. "Una Representación de las Sibilas y un Planctus Passionis en el Ms. 80 de la Catedral de Córdoba." Revista de Archivos, Bibliotecas y Museos 80 (1997): 545-67.

 Marabán, Ediberto. El Teatro español medieval y del Renacimiento. Una obra para estudiantes de español. New York: Las Americas, 1971.

 Marshall, Mary H. "Theatre in the Middle Ages: Evidence from Dictionaries and Glosses." Symposium 4 (1950): 1-39, 366-89.

 Martín, José Luis. "El sínodo diocesano de Cuéllar (1325)." Economía y sociedad en los reinos hispánicos de la Baja Edad Media. Vol 2.

 Mendoza Díaz-Maroto, Francisco. "El Concilio de Aranda (1473) y el teatro medieval castellano." Criticón 26 (1984): 5-15.

Moore, Jay Edward. Late Medieval Moral Drama: The Tradition of Personification Allegory in France and Spain. Dissertation Abstracts, 1992.

Morison, Robert. "Deliberate Choice as One of the Reasons for the Scarcity of Early Castilian Dramatic Texts." Bulletin of the Comediantes 41:2 (1989): 211-216.

Nagel, Bert. "The Dramas of Hrotsvit von Gandersheim." In Medieval Drama, edited by Dunn, 16-35.

Nodor Manso, Fransisco. "El carácter dramático-narrativo del escarnio y maldecir de Alfonso X." Revista Canadiense de Estudios Hispánicos 9 (1985): 405-21.

Olson, Glending. "The Medieval Fortunes of 'Theatrica'." Traditio 42 1986: 265-86.

Parker, Alexander A. "Notes on the Religious Drama in Medieval Spain and the Origins of the 'Auto Sacramental'." Modern Language Review 30 1935: 170-82.

Pastor, Juan. Aucto nuevo del santo nacimiento de Cristo Nuestro Señor. Edited by Ronald Surtz. Valencia:Albatros, 1981.

Pérez Priego, Miguel Angel, ed. Códice de autos viejos. Selección. Madrid: Castalia, 1988.

______. Juan del Encina: Teatro completo. Madrid: Cátedra, 1991.

______. "El teatro castellano del siglo XV." Insula 537 1990: 14-15,17.

Quirante Santacruz, Luis. "El espacio escénico medieval." Insula 527 Nov 1990: 11-13.

______. Ed. Teatro y espectáculo en la edad media. Actas Festival d'Elx 1990 Alicante: Instituto Cultura "Juan Gil Albert," 1992.

Rambaldo, Ana María. "Sobre la autoría y fecha de composición de la Égloga Interlocutoria." Bulletin of the Comediantes 33 1981: 39-45.

Rouanet, Léo. ed. Colección de autos, farsas y coloquios del siglo XVI. 44 vols. Barcelona: L'AvenV . 1901

Ruiz Ramón, Francisco. Historia del teatro español desde sus orígines hasta mil novecientos. Madrid: Alianza, 1967.

Shergold, N.D. A History of the Spanish Stage from Medieval Times Until the End of the Seventeenth Century. Oxford: Clarendon Press, 1967.

Shoemaker, William Hutchinson. The Multiple Stage in Spain during the Fifteen and Sixteenth Centuries. Princeton: Princeton University Press, 1935. Reprint. Westport: Greenwood Press, 1973.

Simon, Eckehard, ed. The Theatre of Medieval Europe. New Research in Early Drama. Cambridge: Cambridge Univ. Press, 1991.

Sirera, Josep Lluis. "Diálogos de Cancionero y teatralidad." In Historias y ficciones, edited by Beltrán, Canten and Sirera, 351-63.

______. "Una quexa ante el Dios de Amor...del Comendador Escrivá como ejemplo posible de los autos de amores." In Literatura hispánica,, edited by Criado de Val, 259-69.

Stern, Charlotte. The Medieval Theater in Castile. Medieval and Renaissance Texts, 1996.

_______. "Christmas Performances in Jaen in the 1460s." In Studies of Honor of Bruce Wardropper, edited by Dian Fox, Harry Sieber,and Robert ter Herst, 323-34. Newark: Juan de la Cuesta, 1989.

_______. "The Comic Spirit in Diego de Ávila's Égloga interlocutoria." Bulletin of the Comediantes 29 (1977): 62-75

 ______."The Coplas de Mingo Revulgo and the Early Spanish Drama." Hispanic Review 44 (1976): 311-32

 ______."The Early Spanish Drama: From Medieval Ritual to Renaissance Art." Renaissance Drama. New Series 6 (1973): 177-201.

 ______."Fray Iñigo de Mendoza and Medieval Dramatic Ritual." Hispanic Review 33 (1965) 1997-245.

 ______. "The Genesis of the Spanish Pastoral: from Lyric to Drama." Kentucky Romance Quarterly 25 (1978): 414-34.

 ______."Iberia." In A Companion to the Medieval Theatre, edited by Vince, 173-81.

 ______."Juan del Encina's Carnival Eclogues and the Spanish Drama of the Renaissance." Renaissance Drama 8 (1965): 181-95.

 ______."A Nativity Play for the Catholic Monarchs." Bulletin of the Comediantes 43 (1991): 71-100.

 ______. The Latin Passion Play: Its Origins and Development. Albany: SUNY Press, 1970.

 Sullivan, Henry W. Juan del Encina. TWAS 399. Boston: Twayne, 1976.

 Surtz, Ronald E. The Birth of a Theater. Dramatic Convention in the Spanish Theater from Juan del Encina to Lope de Vega. Madrid: Castalia, 1979.

 ______."El teatro en la Edad Media." In Historia del teatro en España I: Edad media, Siglo XVI, Siglo XVII, edited by José María Díez Borque, 61-154. Madrid: Tauras, 1983.

______.Teatro castellano de la Edad Media. Madrid: Tauras, 1992.

______."Teatro medieval castellano. Madrid: Tauras, 1983.

 ______. "Catalan and Castillian Drama." In The Theater of Medieval Europe. Edited by Simon Eckehard and Wickham Glynne, Cambridge: Cambridge UP, 1993.

 Torroja Menéndez, Carmen and Mariá Rivas Palá. Teatro en Toledo en el siglo XV "Auto de la Pasión" de Alonso del Campo. Madrid: Anejos de la Real Academia Española, 1977.

 Trapero, Maximiano. "La música en el antiguo teatro de Navidad." Revista de musicología (Madrid) 10 (1987): 415-57

 ______. "Nuevos indicios de la existencia de un teatro medieval en Castilla." Boletín de la Academia Puertorriqueña de la Lengua Española 8 (1980): 159-91.

 _____. "Tradicionalismo en el primitivo teatro castellano. Los autos del ciclo del 'Officium pastorum'." In vol. 3 of Actas del Congreso Internacional sobre Calderón y el teatro español del Siglo de Oro, 1715-30. Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas, 1983.

Valbuena Prat, Ángel. Historia del teatro español. Barcelona: Noguer, 1956.

Varey, J.E. "A Note on the Councils of the Church and Early Dramatic Spectacles in Spain." In Medieval Hispanic Studies Presented to Rita Hamilton, edited by A. D. Deyermond, 241-44. London: Tamesis, 1976.

Very, Francis George. The Spanish Corpus Christi Procession. A Literary and Folkloric Study. Valencia: Tipografía Moderna, 1962.

Walsh, John K. and Alan Deyermond. "Enrique de Villena como poeta y dramaturgo: bosquejo de una polémica frustrada." Nueva Revista de Filología Hispánica 28 (1979): 57-85.

Warning, Rainer. "On the Alterity of Medieval Religious Drama." New Literary History 10 (1979): 262-92.

Young, Karl. The Drama of the Medieval Church. 2 vols. Oxford: Clarendon, 1933.

Return to Spanish Literature page


Copyright (C) 1998, Karoline Manny. This file may be copied on the condition that the entire contents,including the header and this copyright notice, remain intact.


Encyclopedia | Library | Reference | Teaching | General | Links | About ORB | HOME

The contents of ORB are copyright © 1995-1999 Laura V. Blanchard and Carolyn Schriber except as otherwise indicated herein.